Translate

Monday 4 December 2017

Exam SCHUKM tahap 1

          Assalamualaikum semua… .Hari ini saya,Nur Fatihah binti Muhamad akan menceritakan pengalaman ketika exam silat pertama saya.Ha,siapa kata silat tiada exam?Salah tu.Kalau tiada exam, kita tidak akan tahu di mana level kita.Dengan exam juga kita akan bekerja keras untuk memahami dan mengingati apa yang telah dipelajari sepanjang pembelajaran berlaku.

          Pada 29 November 2017 (Rabu),terciptalah sejarah buat saya yang pertama kalinya mengambil exam silat.Kami ada exam pada waktu kelas iaitu 9-11 malam.Memang berdebarlah.2 hari sebelum sudah rasa debarannya.Yalah,selalu kita buat buah (gerakan silat) pada partner kita sahaja.Tapi exam,kami kena bagi buah pada tenaga pengajar kami sendiri.Bayangkan rasa takutnya macam mana.Kalau partner,kita tolak atau sepak sedikit sahaja sudah jatuh.Tapi bagi tenaga pengajar,mereka akan keraskan badan supaya kita buat buah itu dengan betul.

           Memang takutlah.Bukan takut sebab markah kena tolak,tapi takut tidak dapat buat sebaiknya sebabnya saya sudah mula rasa sayang pada Silat Cekak Hanafi UKM (SCHUKM).

           Jadi,tunggu punya tunggu,tibalah giliran saya untuk ambil exam.Kami telah mempelajari 10 buah asas dan 10 buah jatuh.Dalam exam kami,kami dikehendaki buat 5 buah asas dan 5 buah jatuh.Tiga buah akan diberitahu dan 2 buah lagi ikut kehendak kita.Jadi,kami wajib menghafal setiap nama buah beserta dengan geraknya.Kalau tidak hafal,boleh dikatakan mustahil untuk membuatnya.

          Dengan Bismillah,saya masuk ke dalam sebuah bilik.Dalam bilik itu terdapat seorang juri lelaki dan seorang tenaga pengajar perempuan.Tenaga pengajar tersebut akan jadi partner saya.Maksudnya saya kena bagi buah pada dia.Dengan fikiran yang resah dan gelisah,saya terus buat buah pada dia.Tiba pada buah jatuh,saya tersilap buat buah.Buah yang diminta adalah Jatuh Kidung Kiri tetapi saya buat Jatuh Kuntau Kiri.Kedua-dua buah ini lebih kurang sahaja cara jatuhnya.Yang bezanya adalah kaedah yang diambil kita pihak lawan serang.

          Waktu itu memang sudah kelam kabutlah.Tapi saya cuba coolkan balik fikiran dan sambung exam tersebut.Akhirnya,exam tersebut habis dengan jayanya.

          Betapa leganya bila exam tahap 1 sudah tamat.Kalau tidak rasa macam tidur tak lena,makan tak kenyang,mandi tak basah.Hahaha…acah betul.

          Dan hari ini,5 Disember 2017,kami telah mendapat result exam tahap 1.Cepatkan!!!Hahaha…sebenarnya markah sudah ada waktu exam tamat lagi.Tapi disebabkan sudah habis waktu kelas,jadi pemberian markah ditangguhkan pada kelas seterusnya iaitu hari ini.Alhamdulillah.Walaupun tidak mendapat A,saya bersyukur la.Kiranya itulah markah yang menunjukkan hasil usaha saya selama ini berbaloi.Mesti pembaca tertanya-tanya berapa markah sayakan?Cuba teka!!Clue dia,nak dekat A tapi bukan A.Kalau tuan hamba bijaksana,apakah jawapannya??
          Jeng jeng jeng jeng.Jawapan dia adalah 78%.Tahniah kepada siapa yang jawab betul.Markah setiap buah adalah 5.Semua buah saya dapat 4 kecuali buah yang terkantoi tadi tulah.Dapat 3 markah.Untuk asas saya dapat 20/25 manakala jatuh 19/25.Okaylah itu.Saya rasa saya tahu apa yang menyebabkan saya tidak ada satu pun buah yang dapat 5 markah (full mark).

          Saya teringat kata-kata Naib YDP SCHUKM saya waktu kami semua tamat exam pada Rabu leppas.Dia tanya pada kami apa maksud silat.Ramai yang kata seni pertahankan diri.Dia kata betul.Tapi maksud yang lebih tepat adalah pergerakan 2 tangan dan 2 kaki dalam keadaan yang waras dan fikiran yang tenang.Pada masa exam tersebut berlangsung, saya sedar bahawa kewarasan dan ketenangan fikiran sudah lama tiada.Saya pada masa itu,disebabkan diri dikuasai oleh rasa gemuruh,saya bagaikan binatang yang buas.

           Hahaha..mesti pembaca tidak percaya.Tapi saya sendiri dapat merasakannya bahawa saya berkelakuan macam itu.Saya bagi buah pada tenaga pengajar dengan ganas dan kalua tenaga pengajar itu bukan professional,sudah pasti akan ada kecederaan pada dia.Tamat sahaja exam, saya langsung tak ingat apa yang berlaku dalam bilik exam itu tadi.Yang saya ingat,saya tersalah buat buah dan juri suruh ulang semula.Waktu itu,saya bagai dikejutkan dari mimpi oleh juri itu sendiri.

          Itu menunjukkan yang saya tidak cuba untuk bertenang.Jadi kepada pembaca semua, cuba tenangkan diri walau apa jua keadaan.Pastikan fikiran sampai dulu sebelum bertindak apa-apa.Itu sahaja dari saya.Oh, kali ini tiada gambar.Maaf.Takkanlah saya mahu tangkap ketika ambil examkan?Hahaha…


          Terima kasih kerana membaca.Assalamualaikum…  

No comments:

Post a Comment