Translate

Wednesday 13 December 2017

Kenangan di KMS-Roomate

          Assalamualaikum semua.Hari ini saya nak kongsikan pengalaman saya.Kali ini ada kelainan sikit.Sikit sahajalah.Hahaha.. .Selama ini saya hanya kongsikan pengalaman di UKM sahajakan?Ibarat macam saya lahir terus masuk UKM.Hahaha…

          Tapi hari ini,mungkin hari-hari seterusnya juga saya akan kongsikan pengalaman saya sebelum saya masuk UKM.Sebenarnya saya sudah tidak tahu nak cerita apa lagi tentang pengalaman saya di UKM.Hahaha…yelah nama pun 1st Year.Banyak manalah sangat pengalaman kami ini.Hahaha..

          Okay,hari ini Cik Fatihah nak ceritakan pengalaman dia di Kolej Matrikulasi Selangor.Wah, ‘CIK’.Terasa muda di situ.Hahaha..memang muda pun.Jangan jealous.Hahaha…abaikan.

          Okay,berbalik kepada cerita.Siapa tahu Kolej Matrikulasi Selangor atau nama glamour dia KMS (Hahaha…glamour sangat) dekat mana?Maksudnya nama bandar dia.Ya,pandai.Kedudukan KMS adalah di Banting.

          Hahaha…mesti dalam fikiran pembaca bahawa Banting itu panas dan kering.Sebenarnya…memang betul pun.Hahaha.Masih lagi tidak dapat lupa macam mana rasanya waktu pertama kali jejak KMS (bukan pertama kali jejak Banting eh.Jejak Banting sudah banyak kali).Panas dia,hanya Allah yang tahu.Sudahlah 1st puasa pula itu.Memang menguji kesabaran, keimanan dana apa-apa …nan lagilah.

          Lepas itu,kami ada orientasi dalam bulan puasa itu.Walaupun hanya 4 hari tapi terasa betul azab dia.Orientasi itu tidaklah menggunakan banyak tenaga.Ianya lebih kepada duduk dan dengar taklimat.Tapi duduk dan dengar taklimat itu lagi sakit daripada kita kena bergerak sana sini.Apatah lagi saya memang cepat sahaja sakit pinggang bila duduk bersila.Sakit pinggang ini tangkap kaki.Itu yang membuatkan saya lebih rela buat aktiviti fizikal di bulan puasa berbanding duduk dan dengar taklimat.

          Oh lupa nak cerita.Selepas pendaftaran,kami dibenarkan naik ke bilik masing-masing.Memang hari itu dikira hari bertuah saya.Saya datang dahulu sebelum bakal Roomate saya sampai.Apa lagi,saya pilihlah katil yang saya suka.Saya pilih tepi tingkap.Yelah,kitakan tahu Banting itu panas.Jadi,tidur di tepi tingkap adalah jalan penyelesaian yang baik untuk kurangkan rasa panas itu.

         Lepas beberapa minit,seorang demi seorang masuk bilik itu.Bilik itu terdapat empat katil.Hanya kami bertiga sahaja yang menghuni bilik itu.Untuk satu katil yang masih kosong itu dikhaskan untuk pelajar 2nd intake.

          Malam pertama dekat KMS memang sunyi jugalah.Saya waktu itu bukan macam sekarang.Waktu itu saya masih malu-malu nak cakap dengan orang yang tidak kenal.Nak cakap ‘Kau Aku’ pun minta kebenaran.Sekarang?Tidak payah ceritalah.Saya hentam sahaja panggil ‘Kau Aku’ dengan semua orang tidak kira junior atau senior.Yelah,dekat U macam mana nak tahu dia senior ke junior.Muka semua matang macam senior.Tapi lagi muda.Haih,tidak faham.Hahaha…Cuma dalam blog ini saya guna ayat sopan sikitlah.Sebab blog ini salah satu assignment kami.Tidakkan nak pakai ‘Kau Aku’ kot.Terkejut pensyarah saya nanti.Hahaha…Maaf,Dr.Hanya gurauan.

         Malam itu,kami hanya memperkenalkan diri macam nama panggilan (nama sebenar sudah tahu waktu mereka masuk bilik lagi), tinggal mana, sekolah mana dulu dan macam-macam lagilah.Kalau senaraikan semua,sampai tahun depan tidak habis.Hahaha..Oh,nama mereka adalah Nurin dan Farah.

          Saya cubalah bermesra dengan mereka dengan mengajak mereka makan sekali dengan saya (sudah buka puasa.Hahaha..).Mereka makan-makan malau-malu.Aduh,acah betul roommate saya ini.Hahaha…kalau mereka baca blog ini memang kenalah saya nanti.Hahaha…

          Hari kedua,ketiga,keempat dan seterunya berlalu.Sedar-sedar kami menjadi semakin rapat.Masih ingat lagi yang Farah ajak kawan-kawan sekolah dia (kawan-kawan dia satu matrik dengan kami) makan di bilik kami sebab tidak mahu saya keseoranga berbuka puasa di hari kelahiran saya.Hahaha…memang terharu betullah.Kawan-kawan dia pun tidak kisah dan sanggup naik tingkat tiga demi menghormati keinginan Farah.Baik betul mereka itu.

          Akhirnya hari 2nd intake datang KMS pun tiba.Saya yang masih berada di kelas rasa berdebar-debar.Saya berharap orang yang bakal jadi roommate saya itu baik orangnya.Kalau bukan perangai macam kami bertiga pun tidak apalah asalkan dia bukan budak yang bermasalah.Habis sahaja kelas,saya terus naik atas.Berdebar pula nak kenal dengan orang baru.Yelah,sayakan pemalu orangnya.Hahaha..acah sahaja.

          Masuk sahaja bilik,saya Nampak benda rare.Hahaha..Part ini memang kelakarlah bagi saya.Saya Nampak banyak tudung bersangkut,ada jam dinding (kami bertiga pakai jam tangan sahaja.Tidak pun jam telefon bila nak tengok waktu.Hahaha…) dan yang paling menarik adalah ada hiasan.Dia bawa gambar-gambar kawan-kawan sekolah dia dan ketipkan pada tali.Tali itu disangkutkan pada penyangkut tuala.Itulah hiasan dia.Oh tidak termasuk dengan lampu kelap kelip yang warna-warni itu.Hahaha…rare betul budak ini.Fikiran saya waktu itu, ‘Feminin betul dia ini.Aku boleh masuk ke dengan dia?’ Hahaha…memang kelakarlah bila ingat balik.

          Waktu salam untuk perkenalkan diri masing-masing pun, lembut sahaja suara dia. “Saya Fazleen.Boleh panggil Faz,” dengan suara lembut.Alahai anak siapalah ini.Hahaha…Maaf,Faz.Aku gurau sahaja.Hahaha…

          Okaylah.Bermula episode kami hidup berempat di bilik 15 itu.Mula-mula itu memang awkwardlah.Tapi lama-lama,ambil hang.Perangan semua sama.Suka makan,suka tidur,malas nak turun aktiviti yang diadakan di KMS dan macam-macam lagilah.Waktu itu,saya bersyukur sangat masuk KMS.Bersyukur dapat roommate yang memang best.Waktu dekat Teknik,saya asyik fikir bila nak habis SPM.Tapi dekat Matrik,saya berdoa supaya masa kami di KMS akan menjadi panjang.

           Waktu hari terakhir kami di KMS (hari terakhir exam juga),saya memang menangis teruk betullah sampai kalau tadah guna baldi memang tidak cukup.Hahaha…Sedih sebab tinggalkan Bilik 15 ini.Banyak sangat kenangan.Kenangan gelak tawa sama-sama,kongsi cerita,makan sama-sama dan paling best adalah maki selalu super tengah malam.Kami jenis tidur lambat masing-masing.Jadi,bila rasa otak sudah lemau sebab study,kami pun makan.Kami ada heater (bawa senyap-senyap.Hahaha..Jangan tiru).Jadi,kami bancuh the dan cicah biskut ke ataupun makan maggi ke.

         Memang seronoklah.Oh lagi satu yang best.Kami selalu tengok movie sama-sama.Selalunya pakai laptop saya.Tapi kadang-kadang laptop Nurin.Kami selalu tengok hari Jumaat malam Sabtu.Kadang-kadang Sabtu malam Ahad.Kami tengok Hindustan, Korea,Cerita hantu dan macam-macam lagi.Memang moments itu semua sangat saya rindukan.

         Kalau masa boleh diputarkan semula,saya selalu berharap supaya saya lebih menghargai masa kami bersama.Nurin,Faz dan Farah,aku doakan kamu semua baik-baik sahaja dan aku harap kita boleh jumpa selalu.Aku juga harap persahabatan kita kekal sehingga ke akhirnya.Hahaha…Sedih betul.


          Hahaha…nampaknya post hari ini pun sentimental juga.Maaflah ya pembaca sekalian.Sampai sini sahaja coretan saya untuk hari ini.Assalamualaikum..

Gambar pertama kami.(Tudung Coklat depan ni Faz,yang tudung hitam pakai cermin mata itu Farah dan yang bercermin mata tersenyum itu Nurin.hahaha)


Sambut Birthday Farah sama-sama.

Dinner Perakaunan.Baju oren itu jiran kami Bilik 16.Dia selalu datang bilik kami.Senang cerita bilik itu adalah penghuni tambahan Bilik 15.Hahaha..



Sempat ambil gambar hahaha.Datang sini sebab nak cek meja untuk exam dekat mana.Alih-alih ambil gambar.

Apalah yang mereka buat itu.Haha..

Ada gaya K-Pop tidak?.hahaha...


Apa benda?Semua tidur.Haha..




Semua perangai tidak betul


Ais-krim saya sahaja yang tidak ada.Sedih..









Ya Allah,kau berkatilah persahabatan kami sehingga ke Jannah.Amin.

No comments:

Post a Comment