Translate

Thursday 14 December 2017

Kenangan di KMS-Classmate

          Assalamualaikum para pembaca sekalian.Hari ini kita kembali ke sedutan episode Kenangan di KMS yang seterusnya.Episod kali ini apa?Siapa tahu?Kalau pembaca baca post yang sebelum ini iaitu Kenangan di KMS-Mini KAKOM,ppasti pembaca akan tahu apa yang saya nak ceritakan pada hari ini.

          Hari ini saya nak ceritakan Kenangan di KMS-Classmate pula.Macam mana hari pertama kami?Macam mana saya mula berkawan dengan mereka?Macam mana kami bertahan berada di matrik hinggan ke akhirnya?Dan pelbagai lagi.

          Pada hari pendaftaran dan sepanjang orientasi kami,kami langsung tidak menganali siapa classmate masing-masing.Oh,kecuali 2 hari sebelum tamatnya orientasi.Kami dikehendaki untuk mengetahui apa nama kelas kami,siapa classmate dan siapa yang akan menjadi kami punya mentor.

          Kami juga perlu melantik siapa yang akan jadi ketua dan penolong ketua pada masa itu juga.Saya yang langsung tidak mengenali sesiapapun di KMS itu (kecuali ada seorang classmate waktu teknik tapi kami berlainan kelas dan jarang berjumpa) hanya mengekor sahaja faci kami.Faci kami meletakkan kami di sebuah kelas dan suruh kami menunggu mentor sampai.Memang awkward betullah waktu itu.Waktu itu,kami hanya ada 7 orang sahaja.Sudahlah semua perempuan.Hahaha…

          Waktu itu kami masih belum lagi perkenalkan diri.Kebanyakan dari kami buat hal sendiri.Cuma ada seorang perempuan yang sangat peramah asyik bercakap sahaja kerja dia.Dia nak hilangkan rasa awkward kami itu.Hahaha…Nama dia Liyana atau kami selalu panggil dia Liy.Liy satu U dengan saya sekarang.Cuma beza bidang.Saya bisnes dan Liy ekonomi.

          Okay,berbalik kepada cerita kami.Liy ini memang bercakap sahaja waktu pertama kali kami berjumpa itu.Dia bercakap dan yang lain hanya mendengar.Hahaha…Kelakar bila ingat balik.Dia bercakap sampailah dia kehilangan idea nak cakap apa sebab semua tidak memberikan respon yang baik.Hahaha…Akhirnya mentor kami sampai.

          Sebenarnya dia bukan mentor kami.Mentor kami tidak dapat datang sebab ada hal.Patutlah kami menunggu dia lama,tidak muncul-muncul juga.Yang datang pada waktu itu adalah pengganti dia.Dia juga merupakan pensyarah di situ.Nama dia Sir Azman.Sir Azman menyuruh kami memperkenalkan diri masing-masing.Beliau juga banyak bertanya kepada kami,macam di mana kami tinggal,adik-beradik kami ada yang masih belajar atau semua sudah bekerja dam macam-macam lagilah.

          Waktu itu barulah saya tahu nama setiap orang (tapi masih belum dapat menhafal nama masing-masing.Hanya tahu sahaja.Hahaha..).Yang kecil dan berkaca mata orangnya nama dia Humaira a.k.a Maira.Yang kecik-kecik orangnya dan putih nama dia Azema a.k.a Ema.Yang tinggi dan berkaca mata itu adalah Liyana a.k.a Liy yang saya cerita tadi.Yang berbadan gempal tapi cantik orangnya sedikit nama dia Aisyah a.k.a Ecah.Yang tinggi dan sado (hahaha…) nama dia Kamilia a.k.a Kamy.Yang sederhana tinggi dia nama dia Umi.Dan yang terakhir saya.Hahaha..

           Waktu itu memang kami masih belum rapat.Dalam fikiran saya waktu itupun, ‘Aku rasa aku tidak boleh ngam dengan mereka ini’.Hahaha.. .Alih-alih satu kelas saya rapat.

          Kali kedua kami berjumpa adalah waktu kami semua kena bergabung kelas dengan A3T1.Oh lupa nak bagi tahu.Nama kelas saya adalah A3T2.Kami disuruh untuk gabung kelas adalah kerana untuk memastikan kami dapat mengenali antara satu sama lain bukan setakat kelas sendiri sahaja bahkan dengan kelas lain juga.Kami bergabung hanya untuk lima hari sahaja.Dalam masa lima hari itu,kami telah diajar beberapa asas pelajaran supaya kami bersedia ketika kelas mula betul-betul.

          Waktu pergabungan kelas itu,kelas kami,A3T2 telah menerima 2 orang ahli baru.Sebelum ini mereka kelas A1…. Berapa entah.Tapi disebabkan kelas kami hanya 7 orang dan semunya perempuan,mereka berdua telah ditolak ke kelas kami.Mereka berdua itu adalah lelaki.Yang tinggi lampai dan berkaca mata serta kurus keding nama dia Zahir dan yang rendah sikit dan berkaca mata juga serta kulit putih nama dia Wan.

Gambar pertama A3T2.Muka semua nampak baik sahaja.Hahaha..

Hari terakhir bersama A3T1 untuk gabungan kelas ini.


          Setelah tamat kami punya kelas gabungan itu,kami pun belajar seperti biasa.Dalam kuliah,kami duduk bersama.Makan pun bersama.Mungkin itu menyebabkan kami menjadi rapat dari hari ke hari.Mereka juga sudah lali melihat saya yang selalu tidur di kuliah mahupun tutor.Hahaha…

Makan malam bersama buat pertama kalinya.


          Semasa kemasukan 2nd intake,kami menerima lagi 4 orang ahli baru.Perempuan yang rendah tapi elegant pemakaian dia nama dia Shahidah a.k.a Shida.Perempuan yang lebih kurang tinggi dengan Shida tetapi Nampak ayu dengan hanya memakai baju kurung biasa nama dia Syazwani a.k.a Wani.Perempuan yang tinggi orangnya dan berkaca mata serta kulit putuh melepak nama dia Lidiya a.k.a Lid.Dan yang akhir adalah lelaki yang tinggi dan sado serta berkulit gelap nama dia Imran a.k.a Im.Dia satu-satunya lelaki yang ada nama panggilan pendek.Hahaha..

Gambar pertama dengan budak 2nd intake


          Kami 11 orang menjalani hidup kami seperti pelajar-pelajar yang lain.Kami pergi kelas dari pagi sampai petang,malam pula kami adakan discussion untuk pembentangan.Kalau tiada discussion,kami masing-masing akan siapkan tutorial sebab kena hantar.Kalau dekat matrik,kita kena wat tutorial dahulu sebelum masuk kelas tutor sebab kami telah belajar dahulu di kuliah.Kelas tutor,fungsinya untuk membincangkan jawapan dan bertanya jika ada masalah.

          Bebapa bulan sahaja lagi sebelum tamanya sem 1,Umi terpaksa tangguh pelajarannya akibat sakit.Tangguh bermaksud dia akan masuk semula matrik sama dengan batch junior kami.Jadi,tinggallah kami 10 orang.Banyak jugalah kenangan kami dengan Umi.Kami beraya bersama-sama (KMS buat sambutan Hari Raya Aidilfitri dekat Dataran Kosmik) dan pelbagi lagilah.Saya memang rapat dengan Umi apatah lagi kami satu blok dan satu aras serta no Bilik dia 14.Saya Bilik 15 kan?Bunyi macam dekat jekan?Tapi sebenarnya bilik kami hujung ke hujung.Hahaha…

Sambutan Hari Raya Aidilfitri di Dataran Kosmik


Tangkap gambar satu kelas


Kali ini selfie pula

Gambar 3 orang jejaka A3T2.Baju merah Zahir,yang tengah Wan dan baju ungu Imran.


Hari tangkap gambar kelas.

Yang ini tangkap sendiri.

Baru balik daripada senamrobik.Hahaha...

Bergambar dengan Madam Shamihah (Math) hari terakhir sem 1


Bergambar selepas exam sem 1 berakhir

Ini tidak ingat.

Ini gambar sem 2 sebenarnya.Tengah ambil result sem 1.


          Waktu sem 2,kami menerima seorang lagi ahli A3T2 yang baru.Dia adalah perempuan dan berbangsa india.Nama dia Thila.Nama panjang dia susah nak sebut dan eja.Jadi,kami panggil sahaja dia Thila.

          Sem 2 memang mencabarlah.Banyak sangat projek-projek kami yang besar.Antaranya kami kena buat Rancangan Perniagaan (RP) beserta produk (kalau nak markah banyak).Rancangan perniagaan memang kerja leceh sedikit.Saya pernah membuatnya dahulu waktu teknik secara individu.Cuba bayangkan macam mana?Dengan tiada laptop masa itu dan hanya mengharapkan makmal computer dan kami diberi masa 2 bulan sahaja untuk menyiapaknnya.Memang sakitlah.Sebeb itu kami menulis dahulu di kertas sebelum key in dalam computer.

          Tapi di matrik,RP kami adalah kerja kumpulan.Tapikan saya rasa buat dalam kumpulan ini lagi sakit berbanding individu sebabnya kalau individu,kita tahu kerja kita dari awal sampai akhir.Kalau kumpulan,kita mesti agih-agihkan kerjakan?Bila kita agihkan kerja,automatic kita tidak tahu projek itu dari awal sampai akhir.Satu kerja nak kena baca balik mereka punya kerja.Memang lecehlah.Tapi Alhamdulillah kami Berjaya siapkan tepat pada waktunya.

          Sem 2 juga kami dikehendaki mengambil Malaysian University English Test (MUET).MUET itu memang boleh dikira wajib ambil sekarang.Kalau dahulu MUET diambil untuk menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi.Tapi sekarang,kalau nak minta kerja pun mereka akan tengok kita punya MUET.

          MUET terbahagi kepada 4 iaitu Speaking,Writing,Listening dan Reading.Untuk Speaking,ada 4 orang peserta dalam 1 kumpulan.Saya satu kumpulan dengan Liy,Ema dan Maira (semuanya pandai berbahasa inggeris kecuali saya.Hahaha…).Waktu berkumpulan dengan mereka,hanya Allah sahaja yang tahu betapa seramnya saya waktu itu.Saya Bahasa inggeris tidaklah hebat sangat.Kalau orang cakap memang faham tapi cuba saya sendiri yang speaking English,aduh memang banyak ‘ah!!!’.Hahaha…

          Tapi alhamdulillh.MUET saya berjalan dengan lancar seiring dengan classmate saya yang lain.Hari terakhir kami di matrik,kami telah tangkap gambar dengan semua pensyarah dan memberi sedikit cendarahati kepada mereka.Memang sedih apabila berpisah dengan mereka.Huhuhu…


          Classmate saya,A3T2 terima kasih kerana terima diri saya seadanya.Terima kasih kerana sentiasa berada di sisi saya walaupun saya sudah banyak kali malukan kelas waktu kuliah disebabkan nama saya selalu disebut oleh pensyarah ketika di kuliah sebab selalu tidur.Saya memang macam ini.Sekarang dekat U pun sama.Tidak tahu macam mana lagi nak ubah.Tetapi A3T2 tidak pernah tinggalkan saya.Merekalah yang berusaha supaya saya mampu bertahan daripada tidur dalam kelas.Terima kasih semua.Saya sayangkan kelas kami dan semua penghuni A3T2.Semoga kita berjumpa lagi di masa akan datang.Sekian,terima kasih.Assalamualaikum..

Dalam kuliah pun sempat bergambar.Hahaha..

Ini lagi dahsyat.Dekat kelas tutor itu sempat berselfie.Hahaha...

Wani (baju oren) pandang mana?Hahaha...

Tengah berlatih untuk MUET Speaking.Sebelah saya adalah Ema.Depan saya adalah Maira dan di sebelah Maira adalah Liy.Kalau tidak kenal saya,tidak tahulah.Hahaha..


Sambut Birthday Wani dengan Zahir

Bergambar selepas study..

Sambut Birthday Mairah

Hari inovasi.Dua orang ini kumpulan saya


Hari inovasi.Tangkap beramai-ramai.

Hari inovasi.Kumpulan saya juga.

Inilah kumpulan saya

Persiapan untuk hari inovasi


Dinner blok bertemakan Arabic & Hindustan.Yang bertutup muka itu cuba agak siapa?Saya!!!Saya lebih kepada tema Arabic dan Maira (sebelah saya) lebih kepada tema Hindustan


Dinner Akaun.Wani yang tengah-tengah itu.

Dinner akaun.Dari kiri,Liy,Ecah,Kamy,Maira dan Saya..

Kelas terakhir dengan Ustaz

Kelas terakhir dengan Madam 'Adilah (Eng)

Kelas terakhir dengan Madam Farah (Bisnes)


Kelas terakhir dengan Madam Shamihah (Math)

Gambar terakhir kami berkumpul bersama.Perasan tidak yang mula-mula kami ambil gambar di tempat yang sama?Jadi,kami mahu berakahirkannya di tempat yang sama juga.Huhuhu..

Hari terakhir dengan Madam Kas (Ekonomi)


Hari terakhir dengan Madam Summayah (Akaun)

Ketika study week,pergi bersukan bersama-sama.

No comments:

Post a Comment