Translate

Saturday 25 November 2017

Projek Mengindahkan Bandar Baru Bangi

          Assalamualaikum kepada para pembaca sekalian.Post kali ini adalah untuk menceritakan pengalaman saya dalam Projek Mengindahkan Bandar Baru Bangi.Projek ini merupakan di bawah citra kami iaitu Citra Pembangunan Diri.Projek ini dilaksanakan di Seksyen 16 Bandar Baru Bangi.

          Sebenarnya, saya baru sahaja menjalankan projek ini tadi.Hahaha.Balik sahaja ke bilik,terus update blog.Jadi,selamat membaca.Projek ini sebenarnya agak menarik pada pandangan saya.Yelah,kitakan jarang-jarang buat kerja-kerja komuniti ini.Ya ke jarang?Ke saya seorang sahaja yang jarang?Hahahaha…

          Secara jujurnya saya memang jarang pun buat benda-benda buat macam ini.Bila didesak baru buat.Hahaha..Teruk betul saya inikan?Jangan tiru tahu!!!Kepada para pembaca, rajin-rajinkanlah buat kerja komuniti ini.Kerja-kerja ini bukan bagi kebaikan kepada orang lain sahaja,tetapi kepada diri kita juga.Kerja komuniti ini memupuk diri kita untuk bekerjasama dengan orang lain di samping dapat mengeratkan hubungan sesama manusia.Ia juga dapat mendekatkan diri kita dengan alam.Bila diri kita rasa dekat dengan alam,barulah kita rasa bahawa jaga kebersihan sangat penting untuk mengekalkan kesempurnaan alam.

          Okay berbalik kepada peristiwa pagi tadi.Semua orang yang terlibat perlu berkumpul di Dewan Gemilang di sebelah stadium UKM awal 15 minit sebelum pukul 8 pagi.Tapi saya???Hahaha…Gara-gara tidur lambat semalam,saya bangun lewat.Selepas solat subuh,ingat nak tidur sekejap untuk hilangkan rasa ngantuk.Alih-alih terlajak.Nasib baik Roomate call nak ambil baju.Dengan terkebil-kebil,saya tengok jam.Ya Allah,dah pukul 7.30 pagi.Dahlah tak mandi, tak siap,tak sarapan dan macam-macam tak lagilah.Hahahaha…memang kelam kelibut betul pagi tadi.

          Selepas siap semua benda,keluar bilik dan terus gerak pergi Dewan Gemilang.Nasib baik Dewan Gemilang dengan Kolej Keris Mas tidak jauh sangat.Kalau tak,nasiblah nak!!Dan nasib baik juga ada ramai lagi orang yang lambat dari saya.Hahahah…Ingatkan saya orang terakhir tadi.Biasalahkan.Nama pun hari Sabtu.Sah-sahlah orang akan tidur lambat semalam,ataupun tidur balik selepas solat subuh.Kan,betul tak?

          Okay,lepas sampai sahaja di Dewan Gemilang,saya terus pergi daftar dan ambil sarapan pagi.Lebih kurang 30 minit kemudian,kami naik bas dan terus gerak pergi Seksyen 16.Sebenarnya,saya ingatkan Seksyen 16 ini jauh.Bukanlah bermaksud yang saya tidak tahu kawasan Bangi.Tetapi saya memang tidak tahu nama jalan.Saya tahu tempat dan jalan nak pergi tempat itu tapi saya tidak tahu nama jalan tempat itu.Alih-alih dekat sahaja dengan UKM.Mungkin dalam 30 minit kalua berjalan dari Seksyen 16 ke pintu depan UKM.
          Sampai sahaja di Seksyen 16,kami dibahagikan 3 kumpulan.Kumpulan 1 bersihkan kawasan rumah-rumah orang.Kumpulan 2,bersihkan padang bola dan termasuk longkang dekat padang itu jugalah.Kumpulan 3,bersihkan kawasan Rumah Council (nama perumahan dekat situ).Saya dengan ahli group Pembangunan Diri (PD) tawarkan diri untuk masuk Kumpulan 1 (sebenarnya tidak mahu masuk Kumpulan 2 sebab lecak dan tadi jumpa ulat beluncas.Geli!!Hahahaha..).

          Kami menjalankan tugas kami dengan penuh dedikasi.Hahaha..acah betul.Tapi kami memang buat betul-betul pun walaupun kami banyak bercakap.Sampah yang kami kutip banyak tahu sampai plastic mahu terburai.Hahaha…

          Selepas selesai gotong-royong, kami dengar ceramah mengenai Kenali Ubat Anda, Penyimpanan Ubat Yang Betul dan Bahaya Denggi.Memang mengantuklah.Sudahlah tidur lewat malam tadi.Pukul 4 pagi pulak tu.Lepas itu,sudah penat-penat bergotong-royong hampir separuh taman.Lepas itu dengar ceramah.Tersengguk-sengguk jugalah tadi.

          Selesai segala-galanya,kami balik UKM.Nasib baik mereka bagi makanan tengah hari Jimat duit saya.Duduk di universiti ini memang pakai banyak duit.Kamu semua sendiri kena pandai berjimat.


          Akhir sekali,sampai sinilah coretan post saya.Hahaha…formal betul tapi ayat rojak (campur Bahasa Melayu dan Inggeris).Kat bawah adalah gambar group kami.Terima kasih kerana membaca.Assalamualaikum..

Sebelum bergerak,kita selfie dulu!!!





Saya nampak macam pencuri dah dekat belakang itu.Hahaha...


Kutip..Jangan tak kutip..



Sudah habis gotong-royong pun wajib ambil gambar juga




Sedih (TT) gambar sendiri tidak nampak dihalang oleh orang lain

No comments:

Post a Comment