Translate

Thursday 2 November 2017

Pengalaman Charity Run

          Assalamualaikum kepada anda semua.Pernah tak pembaca mendengar tentang 'Charity Run'?Adakah pembaca mengetahui telah banyak orang yang melakukan 'Charity Run' ini di Malaysia?dan pernahkah anda mengetahui bahawa 'Charity Run' ini dilaksanakan di sekitar pembaca?

          Bagi kepada pembaca yang tidak mengetahui apa itu 'Charity Run',biar saya terangkan.'Charity Run' atau dalam Bahasa Melayunya 'Berlari sambil Beramal' telah lama dilaksanakan di seluruh Malaysia.Ia bertujuan untuk mengutip dana untuk pelbagai tujuan seperti menderma kepada anak yatim ataupun rumah orang tua,membina masjid ataupun sekolah tahfiz dan pelbagai lagi.Selalu kita lihat,untuk mengutip dana,akan ada orang datang ke rumah kita ataupun mereka meminta dana di sekitar mall ataupun di perkarangan surau atau masjid.Tetapi 'Charity Run' ini sangat berbeza cara mereka mengutip dana.Penganjur 'Charity Run' akan viralkan program di media sosial seperti di Facebook,Instagram,Twitter dan lain-lain.Di dalam viral tersebut,selalunya mereka akan menawarkan beberapa kategori.Contohnya,

Kategori 1:Larian 3 km
Kategori 2:Larian 5 km
Kategori 3:Larian 10 km
Kategori 4;Larian 21 km
Kategori 5:Berbasikal 3 km

           Setiap kategori dikenakan bayaran dan bayaran untuk setiap kategori adalah berlainan.Di dalam bayaran tersebut,kita sebagai peserta akan dapat bahu larian,sarapan pagi,air mineral, dan medal.Kadang-kadang ada juga penganjur yang akan memberikan sijil kepada peserta.Ini merupakan situasi menang-menang.Kiranya sambil kita mendana,kita juga dapat bergembira berlari pada masa itu.Bagi yang tidak larat,tidak perlu lari pun,jalan sahaja sudah mencukupi.Bagi saya, saya tidak pernah untuk terfikir pun untuk menang larian itu.Saya join untuk have fun sambil menyihatkan badan dan mencergaskan otak.Yelah kadang-kadang kita ni malas nak pergi bersenam walaupun hanya untuk 2 kali seminggu.Jadi,dengan program ‘Charity Run’ inilah saya dapat sentiasa cergas dan sihat (Terlebih sihat sebenarnya.Hahahaha).Alhamdulillah,setakat ini sudah 2 kali saya pergi program ini,dan setakat inilah saya mampu untuk menghabiskan Larian 5 km.

          ‘Charity Run’ saya adalah di MAEPS,Serdang di mana nama program dia adalah MyBuddies Run.Bayangkanlah MAEPS,Serdang macam mana.Di situlah dah lah banyak betul bukit apatah lagi itu merupakan larian pertama saya setelah hampir 2 tahun tidak berlari sejauh itu.Setiap minggu terpaksa pergi jogging untuk meningkatkan stamina.Hahaha.Memang penat waktu berlari di MAEPS,Serdang.Tapi sangat seronok juga sebab di situ ada pelbagai tumbuhan dan haiwan.Sambil berlari saya dapat menikmati pemandangan alam sekitar.Dan apabila saya sampai di garisan penamat,wajah abang dan kakak saya muncul di depan mata.Tahu tak ayat pertama abang saya cakap apa?Dia cakap, “Oh habis jugak kau lari eh,dik.Aku ingat tak habis”.Memang bengang betul.Yelah tahulah aku ni jarang bersenam (hahaha..jujur pulak).Tapi hari itu saya boleh action depan dia bahawa adik dia ni juga mampu untuk menghabiskan larian itu.












          Larian kedua saya di Tasik Cempaka,Bangi dan nama program dia adalah MPKJ Half Marathon.Yang ini lagi teruk.Saya baru habis kem di U,and pagi-pagi lagi sudah kelam kabut sebab nak catch up masa untuk start larian.Larian untuk 5 km adalah pada pukul 7.00 pagi.Memang kelam kabut betullah pada masa tu.Dah sampai tasik tu,sekali jalan tutup menyebabkan tidak boleh nak parker kereta berdekatan tasik.Waktu tu dah pukul 7.10 pagi.Kelam kabut cari parkir,akhirnya saya decide untuk parkir dekat Kipmall,Bangi.Jauh jugak nak menapak dari giant ke tasik tu.Tu belum lagi cari kat mana tempat permulaan berlari.

          Akhirnya,saya start lari pada pukul 7.20 pagi di mana saya rasa siapa yang sama kategori dengan saya mungkin sudah ¾ berlari.Saya pada masa itu berlari seorang di jalan raya dan orang sekeliling pandang saya macam saya ni orang gila.Hahahaha.Sedih juga.Tapi saya dah set mind.Saya tak nak give up.Sebab yang pertama,dah bayar.Sebab yang kedua,yang bayar untuk program tu bukan saya tapi kakak saya.Saya tak nak bazirkan apa yang dia telah bayar.Dah banyak duit dia habis untuk saya (hahaha…buat ayat sedih pulak kat sinikan).Jadi,saya pun teruskanlah berlari sehingga ke garisan penamat.Saya sampai garisan penamat jam 8.30 pagi.Kali ini saya tak berlari sangat.Lebih banyak berjalan.Sangat penat pada masa tu.Sudahlah dengan berlari seorang tambahan lagi saya tidak sempat sarapan Hanya minum air kosong je.Itupun minum pukul 6 lebih.Jadi,tawakkal jelah waktu lari.Jangan pengsan sudah.hahaha




          Itu jelah pengalaman saya dalam program ‘Charity Run’ ni.Pembaca sumua patut mencuba.Sangat seronok.Insyallah saya akan terlibat lagi dalam program ini pada bulan 11 ni di Putrajaya.Jadi,selamat mencuba semua.Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment