Translate

Wednesday 22 November 2017

Hari Interaksi Silat Cekak Hanafi UKM (SCHUKM)

Assalamualaikum kepada pembaca.Hari ini saya rajin sikit nak buat dua post.Hahaha.Sebelum ni bukan malas.Cuma bila taip kat blog,laptop jadi hang kejap.Tu yang tak syok nak menaip blog.Tapi kali ini saya dapat idea.Saya taip kat Microsoft word dulu and then nanti baru copy paste ke blog.Bijakkan saya (hahaha…sebenarnya agak lembab sebab sekarang baru perasan).Tak apa.Kita ketepikan itu dulu.Hari ini saya nak ceritakan tentang saya di Hari Interaksi Silat Cekak Hanafi UKM (SCHUKM).


          Kem itu berlangsung pada tarikh 20 Oktober 2017 sampai 22 Oktober 2017 kiranya 3 hari 2 malam.Tetapi pada hari ke-3, saya terpaksa balik awal disebabkan ada larian di Tasik Cempaka,Bangi.Sebenarnya kem ini berlangsung pada waktu semua budak degree cuti mid sem.Memang sedih juga la sebab cuti kena ambil untuk kem ini,tapi saya bercadang untuk Tarik semula rasa sedih itu kerana kem sangat seronok.

          Kerana kem ini saya dapat kenal hampir semua ahli SCHUKM.Kerana kem ini juga saya dapat rapat dan mengenali dengan lebih mendalam ahli-ahli SCHUKM.Kerana kem ini juga saya mendapat banyak ilmu tentang Silat Cekak Hanafi.dan akhir sekali kerana kem ini juga saya dapat hilangkan rasa tertekan dengan pelajaran kerana saya seronok main game sepanjang kem ini.Hahahaha.

          Sebelum ini,saya datang kelas silat ini hanya untuk belajar silat.Datang ambil buah,praktis dan balik.Kami langsung tak kenal sesama sendiri disebabkan banyak faktor.Sebab yang pertama,kami begitu sibuk untuk praktis buah dengan pasangan kami sampai taka da masa nak berkenalan.Sebab kedua,habis je kelas,semua berpusu-pusu nak balik (termasuklah saya) sebab nak kejar bas.Kelas kami habis pada pukul 11 p.m. tapi kadang-kadang terlewat 10-15 min.Bas pada waktu malam tak banyak dan mengambil masa 30 min untuk sampai ke bus stop.Kadang-kadang kami terpaksa menunggu sampai pukul 11.40 p.m. untuk mendapatkan bas.

          Okay tolak cerita pasal kelas silat.Kem ini memang tujuan die untuk merapatkan ukhuwah.Pada mulanya saya join kem ini sebab ada markah kelas.Tapi niat saya bertukar akhirnya.

          Pada hari pertama,selepas meletakkan barang-barang keperluan di tempat sepatutnya,kami dikehendaki turun ke bawah untuk berkumpul.Saya lupa nak cakap,kem ini diadakan di Hutan Pendidikan Alam,UKM.Walaupun namanya hutan,tapi kami tidak tidur dalam khemah pun.Di situ tersedia pelbagai kemudahan.Dari dewan terbuka,dapur,tandas sampailah tempat untuk solat disediakan.Okay berbalik kepada cerita tadi.Kami berkumpul di dewan terbuka untuk sesi perkenalan diri.Tapi kami bukan kena perkenalkan diri macam biasa.Kami disuruh main game.Game ini dinamakan sebagai ‘Awak Suka Saya Tak?’Siapa pernah main angkat tangan.Hahahaha.Game ni quite popular.Saya pernah bermain sebelum ni,jadi tiada masalah untuk bagi saya memahami bagaimana game ini berlangsung.Sepanjang game ini berlangsung,bagi siapa yang lambat duduk,dia perlu perkenalkan diri dia (nama,asal,course apa,fakulti mana).Tapi dia perlu perkenalkan dengan cara yang unik.Ada orang yang kena bersyair untuk perkenalkan diri,ada yang sajak,ada yang menyanyi,ada yang pantun dan banyak lagi.Nasib baik saya tak kena.Hahahaha.Saya ni confident level kurang sikit.So kalau kena tu,memang malu betullah.Silap hari bulan saya tak bercakap langsung dengan orang nanti.Hahaha.

Permainan Game 'Awak Suka Saya Tak?'


          Lepas itu kami dibahagikan kepada kumpulan masing-masing.Saya kumpulan Singa.Dalam kumpulan ini terdapat 2 lelaki termasuk faci dan 4 orang perempuan.Kami dikehendaki untuk duduk dalam kumpulan dan perkenalkan diri kepada ahli kumpulan masing-masing sambal lilit tali pada 2 jari tangan (jari telunjuk dan jari tengah).Selepas semua orang habis perkenalkan diri,kami diuji dengan meletakkan mangkuk yang berisi air di atas tali yang dah dililit.Kiranya mereka nak uji ukhuwah antara kami.Hahaha.Apabila diletakkan mangkuk yang berisi air tu pada tali,kami dikehendaki untuk bangun dan duduk sebanyak lima kali.Rule dia jangan bagi air tumpah.Kami Berjaya!Kuatkan ukhuwah kami.Hahahaha.

Saya tengah lilit pada jari tangan sambil perkenalkan diri


Bina strategi macam mana nak bagi kukuh tali tu


Diuji dengan mangkuk yang berisi air


          Pada malam itu,kami ada ceramah yang bertajuk kenali Silat Cekak Hanafi.Memang mengantuk lah.Belajar sejarah kan.hahaha.

Tengah khusyuk (tidur) dengar ceramah.Hahaha


          Esoknya,lepas solat subuh berjemaah,kami ada senamrobik bersama-sama.





Pelbagai aksi senamrobik kami


          Waktu tangah hari,kami ada explorace.Hahahaha.Waktu explorace ni memang tidak boleh blah.Orang lain dah start dekat check point masing-masing,kumpulan kami masih lagi terkial-kial cari kat mana tempat yang patut kami tuju berdasarkan clue yang diberi.Check point adalah melukis.Kami dikehendaki melukis mengikut gambar yang diberi.Tapi bukan lukis sambil tangok gambar tersebut.Kami perlu menghafal gambar tu dalam masa 10 saat dan melukis pada kertas kosong dalam masa 10 saat.Kelakarkan.Korang dapat bayangkan kitorang dah macam lipas kudung waktu melukis gambar tu.Selesai melukis,kami mendapat bahan untuk memasak pada petang nanti

          Check point seterusnya pula,kami perlu tahan nafas dalam air selama 3 min untuk satu group (lebih kurang 36 saat setiap orang).Pergh,waktu tu memang masak.Saya tak pernah tahan nafas dalam air selama tu.Waktu giliran saya,saya hanya mampu dapat belasan saat je.Apabila dicampurkan,kitorang tak mencapai target iaitu 1 min 45 saat.Jadi,kami kena denda.Salah seorang dari kami kena lompat tali sebanyak 30 kali di atas pasir.Disebabkan denda tersebut,masa second try tahan nafas kami dikurangkan dari 3 min ke 2 min 30 saat.Kami try sekali lagi.Dan akhirnya kami Berjaya dengan 2 min 45 saat.Kami memang hebat.

Gambar group sendiri tidak ada.Terpaksa ambil group lain punya gambar.


         Check point seterusnya adalah teka teki dan buat gaya tanpa suara kepada ahli kumpulan.Check point ini kami terambil masa lebih sikit.Nampaknya tiada seorang pun diantara kami yang pakar dalam permainan ini.Hahaha.Tapi akhirnya kami still Berjaya walaupun lambat sedikit.

          Check point ke-4,kami disuruh untuk membina bangunan yang kukuh menggunakan stick spagethi.Kami hanya diberi 10 batang stick dan 30 cm seletip.Apabila siap dibina,bangunan kami diuiji dengan diletakkan mashmallow besar di atasnya.Kami Berjaya!Dalam check point ni,kami hanya mengambil masa yang sedikit je.Sebabnya kami buat bangunan sambal rangka strategi.Mmemang x efisien.Tapi sebabkan kejar masa punya pasal,tibai aja.Hahaha

Group lain yang berjaya bina bangunan yang kukuh.


          Check point yang terakhir.Kami dikenhendaki bawa cawan beris air di atas kain pelikat/kain batik dan berjalan di atas jalan yang tidak rata sampai ke garisan yang ditanda.Cubaan pertama kami gagal.Cubaan yang ke-2,kami lipat kain pelikat menjadi kecil supaya kain tu menjadi tegang dan tidak kendur.Cubaan kedua kami pun Berjaya.

          Kami group pertama yang sampai di garisan penamat.Bangga kejap.Hahaha.Selepas acara explorace,kami kena masak semua bahan-bahan masakan yang diberi ketika main explorace tadi.Bahan yang kami dapat adalah telur,sardine tin besar,cili,bawang dan lilin untuk nyalakan api.Lepas masak,kami disuruh makan apa yang kami masak.Makan dalam dulang yang besar.Hahaha.Memang tak habis.Banyak betul nasi yang die letak.



Group lain tengah bertungkus lumus masak.Hahaha


Banyakkan nasi yang dia letak.


           Malam itu,kami ada ceramah.Lepas ceramah kami main game puzzle dan traffic jam.Yang puzzle tu,kami disuruh koyakkan gambar yang diberi,lepas tu faci tukar gambar kami dengan group lain.



Tengah bertungkus lumus menyiapkan puzzle hasil daripada koyakan tangan kami sendiri


          Selepas main puzzle tu,kami main traffic jam.Wah memang jam betul.Hahaha.Pening saya main game tu.Game tu ada banyak rules.Rules yang pertama,hanya jalan satu kotak sahaja.Rules kedus,semua mesti balik kampong.Tidak boleh ada yang tertinggal.Rules ketiga,dah jalan ke hadapan,tak boleh undur balik.Rules keempat,hanya boleh potong seorang sahaja.Rules kelima,tidak boleh cross.Rules keenam,kalua dah jam,kana start semula balik.Game tu memang susah.Die memerlukan kemahiran strategi yang tinggi.Group saya sampai ke akhirnya tidak Berjaya.Kami Berjaya balik kampung,tetapi tak Berjaya balik ke rumah semula.Hahaha.

Tengah tunggu giliran nak balik kampung





          Hari ketiga saya tak dapat datang.Memang sedih sebab tak dapat nak habiskan kem ni hingga akhirnya.Sedih juga sebab baru je rapat dengan ahli,dah kena pergi program lain pula.

          Aktiviti lain yang tak diceritakan di atas.Kalau cerita sekarang,memang sampai tahun depan tak habis.Hahaha.Acah je!

Penceramah tak nak kenal kami.Jadi,kami disuruh tulis nama dan lekat pada dahi


Semua orang kena buat tidak kisah asas ke,potong ke atau tamat sekalipun

Aktiviti 'Energizer'.Setiap kali kami lemau,kami kena menari


Kali ni pun kena lagi.Hahaha.

Memperkenalkan logo kumpulan kami.Cantik kan!!!


Walaupun sebenarnya bukan saya yang lukis,tapi tetap kena senyum,tunjuk konon-konon kita yang lukis.Hahaha

Bersedia!Kami nak buat sorak dari group Singa.


Tengah ready!!!


Go Singa! Go Singa! Aaauuummm!!!


          Saya berharap lepas ni SCHUKM akan buat banyak lagi aktiviti macam ni lagi.
Bukan tangan saya.Entah siapa makhluk ni.Just nak share je gambar.Hahaha!!


Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment